söndag 12 augusti 2012

Recept

Eftersom Johanna efterfrågade receptet på mitt gudomliga bröd så tänkte jag, med risk för att kanske ha tagit vatten över huvudet, skriva ut det här. Ni kanske inte alls gillar det eller så har alla redan upptäckt det innan mig! I vilket fall:

Recept på morotsbröd:
50 g jäst
50 g smör
5 dl mjölk
2-3 stora morötter
1,5 dl solrosfrön
2 msk sirap
1,5 tsk salt
15 dl vetemjöl

Ni smälter smöret i en kastrull och blandar det sedan med mjölken. När det är fingervarmt så häller ni det i en skål med jästen. Blanda sedan in allt utom mjölet (morötterna är vid detta laget rivna) och ta mjölet till sist. Degen ska vara lite klibbig när den ska jäsa. Låt degen jäsa först 30 min, arbeta sedan den med lite mjöl och låt sedan jäsa i 30 min till på plåten (eller om ni vill ha brödet i formar, låt den då jäsa i formar). Sedan 30 min i ugnen. Voila! Skitgott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar