torsdag 24 januari 2013

Silverputs - Tips!

Jag hittade en tårtgaffel för 15 kronor på loppis idag. Den var jättesvart och dessutom i nysilver, så jag var osäker på hur och om jag faktiskt skulle få den ren. När jag googlade på olika alternativ så bestämde jag mig för att testa "aluminium-metoden". Det blev JÄTTEBRA! Kolla på bilden här bredvid! Kan ni tänka er att den för en timme sedan var svart-blå? 

Så här gjorde jag:
  1. Klä en glasform med aluminium
  2. Strö lite bakpulver i botten
  3. Lägg i silvret
  4. Strö lite bakpulver ovanpå
  5. Häll i kokande vatten
  6. Vänta...
Jag trodde först inte att det fungerade, eftersom gaffeln istället blev blå-grön, men det var bara ett steg i processen till att bli silvrig visade det sig.

Jag har förstått att man ska vara försiktig med just nysilver, så detta kanske inte fungerar för alla typer av nysilver. För min tårtgaffel fungerade det dock utmärkt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar